Myös autoilija pystyy vaikuttamaan autonsa huoltotarpeeseen

Auton kuluvista osista huolehtiminen parantaa ajoturvallisuutta ja varjelee pankkitiliä ikäviltä yllätyksiltä. Erityisesti vesipumpun vaihdossa kitsasteluun voi liittyä riski kalliista moottoriremontista. Korjaamoketju Autoasi listasi kolme tärkeää perusperiaatetta, joilla auto pysyy paremmin kunnossa.

Auton osien kulumistahti on yleensä automallikohtainen ja voi vaihdella myös mallin eri moottoriversioiden välillä, mutta rikkoutuneiden osien aiheuttamia lisävahinkoja voi jokainen autoilija ehkäistä itsekin muutaman nyrkkisäännön avulla. Korjaamoketju Autoasin teknisen palvelun päällikkö Pekka Alanko suosittelee noudattamaan auton huolto-ohjelmaa tunnollisesti ja pysyttelemään myös itse kartalla edessä häämöttävistä vaihtotöistä.

”Auton ohjekirjasta löytyvää huolto-ohjelmaa sekä huoltokirjaa kannattaa silmäillä silloin tällöin, jotta seuraavat vaihtotyöt eivät pääse yllättämään, eivätkä määräaikaishuollot mene vahingossa ohi. Useimmat ongelmatilanteet näkyvät kyllä auton varoitusvaloista tai ne huomataan viimeistään vuosihuollossa, mutta siinä vaiheessa vahinkoa on jo voinut tapahtua”, Alanko kertoo.

Kallein riskitekijä on vaihtamatta jäänyt vesipumppu

Moottorin jäähdytysnesteen kierrosta vastaava vesipumppu on moottorin toiminnan kannalta tärkeä osa. Siitä huolimatta kaikki autonvalmistajat eivät anna vesipumpulle lainkaan vaihtovälisuositusta, vaikka osa kuluukin aina ennen pitkää loppuun. Monissa automalleissa vesipumppua pyörittää tyypillisesti jakopää, eli osan vaihto käy luontevasti jakopään huoltotöiden yhteydessä.

”Monelle autoilijalle vesipumppu tuntuu kuitenkin olevan vain lisäkulu, josta on helppo säästää jakohihnan vaihdon lähestyessä. Jos vesipumppua ei vaihda, voi toki huoltolaskussa säästää automallista riippuen parikin sataa euroa. Samalla kääntöpuolena on kuitenkin monen tuhannen euron arvoinen moottoriremontin riski, jos pumppu tekee tenän”, Alanko sanoo.

”Vesipumppu on erityisen riskialttiina juuri huollon yhteydessä, sillä uusi jakohihna kuormittaa pumpun liikkuvia osia aina hieman eri tavalla kuin vanha. Jos siis esimerkiksi vesipumpun laakerit vetelevät jo valmiiksi viimeisiään, ei ole mikään ihme, jos ne sanovat sopimuksensa irti hyvin pian hihnan vaihdon jälkeen. Nyrkkisääntönä vesipumppu kannattaa siis vaihtaa aina samalla, kun auton jakopäätä huolletaan”, Alanko suosittelee.

Kertaus on opintojen äiti: tee näin

Auton kuluviin osiin liittyy myös muutamia muita tärkeitä periaatteita, joista on syytä pitää kiinni. Monet autoilijat muistavat nämä hyvin ja noudattavat ohjeita perusteellisesti, mutta pieni kertaus ei ole koskaan pahitteeksi – varsinkaan jos sillä voi välttää kalliin vaurion.

  1. Jos osia on autossa enemmän kuin yksi, vaihda ne pareittain
    ”Kaikki osat, joita autossa on enemmän kuin yksi, on lähtökohtaisesti syytä vaihtaa aina pareittain. Tämä pätee esimerkiksi renkaisiin, jarruihin ja jousituksen osiin, joiden kohdalla on suorastaan vaarallista pitää samalla akselilla uutta osaa yhdessä kuluneemman kanssa. Myös ajovalojen polttimot on hyvä vaihtaa molemmille puolille samaan aikaan, sillä esimerkiksi xenon-valot himmenevät käytössä selvästi. Halogeenivalojenkin elinkaari on melko vakiomittainen, eli kun yksi antaa periksi, myös toinen seuraa todennäköisesti perässä melko pian”, Pekka Alanko kertoo.
  2. Tunne autosi
    ”Pahitteeksi ei koskaan ole tehdä kotona vähän taustatyötä ja selvitellä, minkälaisia tyyppivikoja omasta automallista yleensä tulee vastaan. Kun auto ja sen mahdolliset ongelmakohdat ovat tuttuja, niihin osaa varautua paremmin ja tietää mitä tarkkailla.”
  3. Aja fiksusti
    ”Ajotyylillä on iso vaikutus osien kulumiseen. Esimerkiksi jarrut tykkäävät siitä, että niitä käytetään, eli ne jumittuvat varmasti ennen pitkää, jos risteykseen saapuessaan hiljentää vauhdin aina moottorijarrutuksella. Samoin pitkään käyttämättä ollut käsijarru jää helposti jumiin. Liikenteessä kannattaa myös muistaa, että perässä roikkuva autoilija saa aina muita varmemmin kiveniskemiä tuulilasiin. Monelta autoilijalta tuntuu unohtuvan lisäksi se, että liian isolla vaihteella ajaminen voi rasittaa kytkintä merkittävästi ja aiheuttaa sen ennenaikaisen hajoamisen varsinkin nykyaikaisissa autoissa, joissa moottorista irtoaa runsaasti vääntöä myös matalilla kierrosluvuilla.”

Lisätietoja:
Pekka Alanko, teknisen palvelun päällikkö, pekka.alanko@autoasi.fi, puh. 010 569 4447

Voimakkaasti kehittyvään Autoasi-ketjuun kuuluu noin 40 paikallisesti toimivaa varaosatukkua ja lähes 300 Autoasi-korjaamoa. Se on suurin autokorjaamoketju Suomessa. www.autoasi.fi