Lähin Autoasi-korjaamosi auttaa säätämään autosi turvallisuuden kannalta elintärkeät ADAS-sensorit kuntoon. – Loukkaantumisia vähentävät ADAS-järjestelmät on syytä kalibroida ja pyörien kulmat säädättää aina, kun havaitsee epänormaalia toimintaa ADAS-järjestelmissä, Vesa Turunen valistaa.
ADAS-järjestelmä (Advanced Driver Assistance System) on ”edistyksellinen kuljettajan avustinjärjestelmä”. Sen tehtävä on avustaa kuljettajaa auton turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyvillä toiminnoilla, kuten kaista-avustimella ja peräänajovaroittimella.
ADAS-järjestelmillä varustetut autot voivat pelastaa henkiä liikenteessä. EU-komissio arvioi, että vuoteen 2038 mennessä uudet ajoneuvojen turvallisuusasetukset pelastavat yli 25 000 henkeä ja auttavat estämään vähintään 140 000 vakavaa loukkaantumista*.
ADAS-järjestelmä säästää liikenteessä myös lievempiä loukkaantumisia ja autoilijoiden kukkaroa, sillä ADAS-ominaisuudet estävät vakavia ja lievempiä onnettomuuksia joka päivä maailman teillä, parkkitaloissa ja pihoilla.
Automaattiset ADAS-järjestelmät toimivat itsenäisesti, mutta autoilijalla on merkittävä vastuu niiden kunnossapidossa. Boschin ADAS-myyntipäällikkö ja -kouluttaja Vesa Turusen mielestä on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää ADAS-järjestelmän vaikutus auton toiminnalle ja autossa olijoiden turvallisuudelle.
– Itse reagoimaan kykenevän auton anturit tai tutkat saattavat toimia väärin, jos järjestelmä on saanut kolhun ja järjestelmää ei ole kalibroitu tapahtuneen jälkeen. Järjestelmät eivät välttämättä toimi oikein. Tämä on autoilijalle se ehkäpä kaikkein tärkein asia ADAS-järjestelmiin liittyen, Boschin myyntipäällikkö ja ADAS-kouluttaja Vesa Turunen tietää.
Hänen kollegansa sai vastikään ADAS-järjestelmän hyödyistä konkreettisen esimerkin maantiellä.
– Työkaverini auto teki hätäjarrutuksen, kun hirvi tuli auton eteen ja hätäjarrutusavustin aktivoitui. Kollegani omien sanojen mukaan “ei ehtinyt kissaa sanoa”, kun auto oli jo pysähtynyt ja hirvi kävellä jolkotteli aivan auton keulan editse yli tien. Tai juoksi, Turunen havainnollistaa.
Lisäkulu, joka voi pelastaa hengen
– Onpa kyseessä sitten tuulilasinvaihto, alustanivelen vaihto, jousen vaihto tai pyörien suuntaus, niin siihen tulee nykyisin lisäkulu ADAS-järjestelmän kalibroinnista – mutta se on todella kannattava lisäkulu. Lisäkulusta ei tule kieltäytyä, koska ADAS-järjestelmien toimintakyky täytyy säilyttää – ja autolla ajaminen on silloin turvallista.
Voikin sanoa, että ADAS-järjestelmän tuoma lisäkulu voi pelastaa henkiä liikenteessä tai ainakin säästää autoilijan ikävältä korjauskustannukselta.
– Mekaaniset säädöt, ohjelmalliset eli sopeutuvat säädöt, kulkukulmat, kuten takapään aurauskulmat ja jousituskorkeudet ovat hyvin kriittisiä tekijöitä ADAS-järjestelmien toimivuuden kannalta. Tätä haluan korostaa, Turunen sanoo.
Alle viisivuotiaissa autoissa saattaa olla varustelutasosta riippuen 10-15 ADAS-ominaisuutta käytössä. Voiko ADAS-järjestelmä mennä sekaisin?
– Varsinaisesti sekaisin se ei mene. Huollon puute voi aiheuttaa järjestelmälle tilanteen, jossa se toimii huonosti. Tällöin voi aiheutua onnettomuus tai kolhu, tiedän esimerkiksi auton tehneen hätäjarrutuksen maantiellä kesken ajon, kun sensori kohdisti valvontansa väärässä kulmassa tiehen.
Jälkiasennettavista ADAS-ominaisuuksista haaveileville autontuunaajille Turusella on huonoja uutisia.
– Jälkiasenteisia ADAS-järjestelmiä tai ominaisuuksia ei ole olemassakaan. ADAS-järjestelmät ovat tehdasasenteisia. Esimerkiksi autovarusteliikkeistä saatavia jälkiasenteisia parkkitutkia ei voi suoraan rinnastaa ADAS-laitteistoihin, koska ne eivät ole tekemisissä auton keskusjärjestelmien kanssa.
Vakuutusyhtiöt ja onnettomuustutkijat kiinnostuneita
Vakuutusyhtiöt ja onnettomuustutkijat ovat yhä useammin Vesa Turusen koulutettavien listalla. Hän on kouluttanut kymmeniä vakuutustarkastajia ja onnettomuustutkijoita ADAS-järjestelmien tuntijoiksi.
– Lainsäädännöllisesti ja vakuutusten kannalta on mielenkiintoista, että onnettomuudessa on kahden autoilijaosapuolen lisäksi nyt kolmas osapuoli, auton ADAS-järjestelmät. Auton lokitiedoista voidaan selvittää milloin auton järjestelmiä on säädetty eli kuka ja missä järjestelmä on kalibroitu. Auton ja huoltoliikkeen dokumentaatio voi ratkaista syyllisen onnettomuuteen.
Tällöin ADAS-järjestelmän toimintakyvyn ylläpito nousee autoilijan kannalta jälleen rahallisesti merkittäväksi tekijäksi.
*Lähde bosch.fi
Autoasin ADAS-palvelut
Autoasi-ketjun ketjupäällikkö Atte Matilainen kertoo Autoasin ADAS-huoltopalveluista.
Minkä verran ADAS-järjestelmien huolto maksaa?
– Kalibrointityön hinta riippuu automerkistä ja mallista. Eri autoissa työn määrä vaihtelee, keskihinta liikkuu tällä hetkellä 200 euron molemmin puolin per kamera ja, tai anturi.
Mikä tekee Autoasi-ketjun korjaamoista hyvän vaihtoehdon ADAS-laitetöihin?
– Autoasin korjaamoilla on vahvaa kokemusta, osaamista, koulutusta, laitteisto ja tekninen tuki ADAS-järjestelmien huoltamiseen.
Miten voi varmistua, että Autoasilla huollosta vastaa ADAS-koulutettu henkilö?
– Autoasi-korjaamoissa on pätevää ADAS-osaamista. Autoasi-ketjun korjaamohenkilöstöä koulutetaan laadukkaasti ja tiedotus uusista asioista heille on säännöllistä. Koulutuksista huolehtii Autoasin kanssa samaan konserniin kuuluva Diagno.
Miten Diagno kouluttaa ADAS-järjestelmiä henkilöstölleen?
– Paikallisesti järjestettävissä koulutuksissa, korjaamoilla paikanpäällä, Diagnon koulutuksissa ja meillä on myös jatkuva tekninen tuki Diagnolta käytettävissämme.
Miksi ADAS-järjestelmien huolto on tärkeää?
– ADAS-järjestelmät ohjaavat useita auton turvavarusteita ja -laitteita. Kunnossapito tarkoittaa turvallista matkaa sekä autossa olijoille että kanssa-autoilijoille ja muille liikenteenkäyttäjille.
Mikä?
ADAS-järjestelmä on englanniksi Advanced Driver Assistance System, vapaasti suomennettuna “edistyksellinen kuljettajan avustinjärjestelmä”. Sen tehtävä on avustaa kuljettajaa auton turvallisuuteen ja mukavuuteen liittyvillä toiminnoilla.
Autoasi-ketjun korjaamoilla ADAS-järjestelmät tarkastetaan, kalibroidaan ja tarvittaessa huolletaan kuntoon — ja matkantekosi on turvallista. Toimivilla ADAS-ominaisuuksilla voit välttää isot ja pienet kolhut niin moottoritiellä kuin parkkipaikallakin, jolloin rahaakin säästyy.
– Kaikkien aikojen ensimmäinen ADAS-, tai siihen aikaan DAS-ominaisuus on ollut BAS, Brake Assistance, jarrutusavustin. Se kehitettiin parikymmentä vuotta sitten, kun tutkimuksissa todettiin, että auton kuljettaja painaa jarrupoljinta törmäystilanteessa nopeastikin, mutta sokkitilan iskiessä jaloista loppuu työntövoima, Vesa Turunen kertoo.
ADAS-järjestelmän tärkeimpiä avustimia:
- Adaptiiviset ajovalot
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC)
- Aktiivinen pysäköintiavustin (IPA)
- Automaattinen hätäjarrujärjestelmä (AEB)
- Hätäpuhelujärjestelmä (eCall)
- Kaista-avustin (LKA)
- Kaistanvaihtoavustin
- Kuljettajan vireystilan tarkkailu (Driver Alert)
- Kuolleen kulman varoitin (BLIS)
- Liikennemerkkiavustin (RSI)
- Nopeusrajoitusavustin / älykäs vakionopeudensäädin
- Ohjausavustin
- Peräänajovaroitin
- Pysäköintiavustin
(Saarinen E, opinnäytetyö, Metropolia AMK 2020)