Autoasi-yrittäjät esittelyssä: Janne ja Camilla Valkama, AutoKoPa Ky

Janne ja Camilla Valkama

Vuonna 2011 perustettua kemiläistä perheyritystä AutoKoPa Ky:tä pyörittää yrittäjäpariskunta Janne ja Camilla Valkama. Nykyaikaisen ja jatkuvasti toimintaansa kehittävän korjaamon tavoitteena on tarjota aitoa palvelua, jossa asiakas otetaan vastaan omana itsenään. Haastattelimme puhelimitse korjaamon toista yrittäjää, pitkään autoalalla työskennellyttä Janne Valkamaa, joka nauttii korjaamoarjen monipuolisuudesta ja päiviä piristävistä asiakaskohtaamisista.

Janne, kuinka olet päätynyt autoalalle?

Olen aina ollut kiinnostunut autoista ja aloittanut niiden korjaamisen omatoimisesti jo 15-vuotiaana. Perustin ensimmäisen korjaamoni vuonna 2000 ja pyöritin sitä Kemissä itsekseni viitisen vuotta. Lopulta tuntui, että kaipasin uusia haasteita ja siirryin töihin merkkiliikkeeseen Ouluun. Opin niiden vuosien aikana paljon uutta ja ymmärsin, miten autokorjaamot todellisuudessa toimivat. Puolisoni Camillan kanssa päätimme perustaa yhdessä korjaamon Kemiin. Näin syntyi AutoKoPa Ky.

Millainen korjaamo AutoKoPa on?

Olemme pieni, mutta nykyaikainen, jatkuvasti toimintaamme kehittävä korjaamo. Minun ja Camillan lisäksi korjaamossamme työskentelee kuusi työntekijää. Tarjoamme monipuolisesti autojen huolto- ja korjaustöitä, pienistä remonteista suurempiin. Teemme pieniä vakuutus-kolarikorjauksiakin, pois lukien peltityöt. Meidän kauttamme voit hoitaa myös autosi katsastuskäynnin. Myymme lisäksi renkaita ja meiltä löytyy rengashotellipalvelu.

Koska haluamme pysyä nopeassa autoalan kehityksessä mukana ja pystyä korjaamaan uusimpiakin autoja, koulutamme asentajiamme jatkuvasti. Autoasi-ketju, johon olemme kuuluneet alusta asti, toimii tässä tärkeänä tukena. Pidämme myös laitteet ja työkalut ajan tasalla, jotta voimme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman ammattitaitoista ja laadukasta palvelua.

Mitkä ovat korjaamonne vahvuudet?

Asiakaspalvelu ja asiakkaiden kohtaaminen. Olemme alusta asti ajatelleet, että asiakkaat otetaan vastaan yksilöinä. Meillä käy asiakkaita paljon paikan päällä, mutta toki soittoja tulee myös. Tästä syystä olemme hankkineet tiskille apuvoimaa, jotta työt sujuvat jouhevasti ja asiakkaat saavat palvelua mahdollisimman nopeasti. Haluamme tarjota rehtiä ja aitoa palvelua, joka on samanlaista kaikille, työn koosta tai kestosta riippumatta. Korjaamollemme ovat tervetulleita niin uudet kuin tutut asiakkaat – meille kaikki ovat yhtä tärkeitä.

Meillä on myös valmiudet korjata ja huoltaa kaikenlaisia autoja, niin vanhoja kuin uusia. Koska olemme nykyaikaisten autojen korjauksiin erikoistunut e-Expert-korjaamo, mekaanikkomme kehittävät itseään jatkuvasti yhä vahvemmiksi sähkö- ja hybridiauto-osaajiksi. Sähkövikojen vianhaku ja -korjaus hoituvat siis meillä.

”Haluamme pysyä nopeassa autoalan kehityksessä mukana ja pystyä korjaamaan uusimpiakin autoja, joten koulutamme asentajiamme jatkuvasti. Pidämme myös laitteet ja työkalut ajan tasalla, jotta voimme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman ammattitaitoista ja laadukasta palvelua.”

Mitä tyypilliseen työpäivään AutoKoPalla kuuluu?

Itse saavun korjaamolle yleensä heti aamutuimaan ja aloitan töiden vastaanoton. Korjaamomme aukeaa kello 8, jolloin asentajat aloittavat työt. Työpäiviin kuuluu paljon suunnittelua ja aikataulutusta, jotta huollot ja korjaukset saadaan sovitusti valmiiksi. Myös tiedonhaku ja ongelmanratkaisu ovat suuressa roolissa, minkä ansiosta vaikeimmatkin hommat onnistutaan suorittamaan laadukkaasti. Oma työnkuvani sisältää pääosin tarjousten laskentaa, asentajien töiden ohjausta, varaosien tilausta ja asiakaspalvelua.

Korjaamon arki on monesti yllätyksiä täynnä eikä suunnitelmissa ole aina mahdollista pysyä, vaikka kuinka aikataulutettaisiin. Joustavuus on tärkeää, sillä koskaan ei voi tietää, mitä päivä tuo tullessaan. Päivät ovat normaalisti hyvin kiireisiä, mutta on mukavaa, että töitä riittää.

”Haluamme tarjota rehtiä ja aitoa palvelua, joka on samanlaista kaikille, työn koosta tai kestosta riippumatta. Korjaamollemme ovat tervetulleita niin uudet kuin tutut asiakkaat – meille kaikki ovat yhtä tärkeitä.”

Kuva AutoKoPan korjaamon tiloista. Kuvassa neljä autoa huollossa, osa nostureiden päällä.

Kuinka työsi autoalalla on muuttunut vuosien saatossa?

Suurin muutos on tapahtunut työmäärässä, joka on kasvanut valtavasti. Sen ovat mahdollistaneet asiakkaat ja oma motivaatio työtä kohtaan. Alun perin ajatuksenamme oli pitää korjaamo pienenä, jolloin itse olisin hoitanut hommia korjaamon puolella ja Camillan vastuulla olisi ollut töiden vastaanottaminen muiden töiden lisäksi, mutta ne ajat ovat enää kaukainen muisto.

Toinen iso muutos liittyy luonnollisesti autojen ja teknologian kehittymiseen, joka on ollut todella nopeaa. Aloittaessani yrittäjänä 2000-luvun alussa laitteistot ja autot olivat huomattavasti yksinkertaisempia. Autojen huolto- ja korjaustoimet ovat kehittyneet 20 vuodessa huimasti, ja koska kehityksessä on halunnut pysyä mukana, on myös oma osaaminen laajentunut.

Mikä on työssäsi parasta?

Ehdottomasti monipuolisuus ja itsensä toteuttaminen. On mahtavaa, että saan tehdä työkseni sitä, mistä pidän. Myös mahdollisuus toisten työllistämiseen innostaa ja olen iloinen, että meillä riittää töitä tarjottavaksi.

Asiakaskohtaamiset piristävät minua päivittäin eikä niiden merkitystä voi väheksyä. Asiakkaiden auttamisesta jää aina hyvä mieli. Meillä käy useita vakioasiakkaita, jopa edellisen korjaamoni ajoilta eli osa asiakassuhteista on kestänyt jo parikymmentä vuotta. Se on hieno ja ilahduttava asia.

AutoKoPa Ky
Valajankatu 2
94600 Kemi
Puhelut: 020 792 4280 / 0400 195634 / 050 5892725
Tekstiviestit ja WhatsApp-viestit: 0400 195634 / 050 5892725
toimisto@autokopa.fi
www.autokopa.fi
Ma-pe 8.00–16.00

Autoasi-korjaamoilla työskentelee valtava joukko raudanlujia korjaamoalan ammattilaisia. Tässä juttusarjassa esittelemme näitä osaajia ja korjaamojen arkea. Tutustu myös muihin Autoasi-yrittäjien esittelyihin ja etsi sinulle lähin Autoasi-korjaamo.

Jaa sosiaalisessa mediassa