Lisävalot tuovat turvallisuutta ja mukavuutta ajamiseen, etenkin kevyttä liikennettä, puutteellisia ajoratamerkintöjä ja eläimiä pimeällä kohdatessa. Lisävalojen valitseminen ja asentaminen voivat kuitenkin olla melkoista nuoralla tanssia, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Lisävalojen valikoima on laaja ja lisäksi pitäisi tuntea lisävaloja koskevat lait ja asennukseen liittyvät käytännöt. Lähdetään tutustumaan aiheeseen!
Mistä tietää tarvitseeko autoon lisävalot?
Ajovalotekniikka kehittyy uusien autojen osalta jatkuvasti, mutta kaukovalot eivät ole edistyneet vastaavaa tahtia. Onneksi lisävalojen määrä ja laatu sitä vastoin on kehittynyt huimasti. Seuraavaksi tulisikin tietää tarvitseeko lisävaloja – ja miten valita sopivat lisävalot.
Jotta tietää minkälaiset lisävalot tulisi valita, pitää ensin perehtyä auton omiin kaukovaloihin. Minkälainen on omien ajovalojen valojakauma? Valaisevatko auton omat kaukovalot pidemmältä matkalta ja lisävalaistusta tarvittaisiin ajoradan reunoihin, vai ovatko ajoradan reunat hyvin näkyvissä, mutta valaistuksen etäisyys on puutteellinen?
Miten valita sopivat lisävalot autoon?
Lisävaloja on laaja valikoima: esimerkiksi yksi- ja kaksirivisiä, kaarevia, lämmitettäviä vaihtoehtoja sekä tavallisella tai mustalla optiikalla olevia. Valojen valitsemisen sekä asentamisen ollessa melko työläs prosessi, kannattaakin panostaa laadukkaisiin lisävaloihin, jotka kestävät pidempään käyttökuntoisina ja lisäävät turvallisuutta.
Mistä sitten tunnistaa laadukkaat lisävalot? Laadukkaissa lisävaloissa käytetty alumiiniseos ja pintakäsittely kestävät pitkään, turvaten lisävalojen elinikää. Lisäksi heijastimet ovat parempilaatuiset ja suuntaus on oikeanlainen, jotta valot vaikuttavat siihen osaan näkyvyyttä, jota olet halunnut parantaa.
Valoja vertaillessa on hyvä tuntea valotekniikan peruskäsitteet:
- Valovirran yksikkö on lumen (lm), joka kertoo polttimon säteilytehon.
- Valonvoimakkuuden yksikkö on kandela (cd), joka kuvaa tiettyyn suuntaan säteilevän valovirran osaa.
- Valaistusvoimakkuuden yksikkö on luksi (lx), joka kuvaa tietylle pinnalle lankeavan valovirran osaa.
- Lisävalojen valintaan vaikuttaa myös värin lämpötila, joka ilmaistaan kelvineinä (K). Esimerkiksi lämpimän valkoista valoa säteilevän lampun värilämpötila on n. 2 700 K, kun taas kaasupurkauslampun (D2S) valo on värilämpötilaltaan viileän valkoista (4 250K) – lähes päivänvalon (n. 5 600K) kaltaista siis.
Lisävalojen vertailu
Lisävaloja vertaillessa valoteknisten käsitteiden tuntemisesta on etua, sillä lisävalovalmistajat ilmoittavat valojen tehoja eri tavoin. Valotehosta puhuttaessa esiin nousevat käsitteet teoreettinen lumen ja nettolumen, eli todellinen lumen. Teoreettinen lumen tarkoittaa kontrolloiduissa olosuhteissa saavutettua hetkellistä valotehoa, kun taas nettolumen kertoo todellisissa käyttöolosuhteissa saavutettua valotehoa. Mittaustulokset saattavat vaihdella erilaisten mittausmenetelmien mukaan.
Mikäli vertailee erilaisia valoja ja valokuvioita toisiinsa, on hyvä kiinnittää huomiota myös luksien määrään, jolla tulos on saavutettu, Näin on helpompi vertailla eri valmistajien esittämiä tuloksia toisiinsa.
Mistä tietää ovatko lisävalot lailliset?
Viimeisimmät Trafi-määräykset lisävalojen suhteen ovat astuneet voimaan 28.8.2017. Niiden puitteissa henkilöautoon voidaan asentaa 1–3 lisäkaukovaloa. Lisäksi on huomioitava, että parkkivaloja ei saa kahdentaa, eikä keltainen parkkivalo ole sallittu, vaikka tällaisia ratkaisuja näkisikin mainoskuvissa. Parkkivalojen kahdentamisella tarkoitetaan lisävalojen parkkitoiminnon käyttämistä yhtä aikaa auton omien parkkivalojen kanssa.
Mikä puolestaan on referenssiluku ja miksi sillä on merkitystä? Referenssiluku on laskennallinen suhdeluku, joka kuvaa valokeilan voimakkuutta. Auton omien kaukovalojen ja lisävalojen yhteenlaskettu referenssiluku voi olla korkeintaan 100. Esimerkiksi, jos auton omien valojen referenssiluku on 2×20, voi lisävalojen maksimireferenssi olla 60.
Auton omien ajovalojen referenssiluku löytyy yleensä ajovalojen umpiosta tai niitä ympäröivistä kansimuoveista. Toisinaan osaan on merkitty referenssiluvut eri valovariaatioille, kuten xenon- tai halogeenivaloille.
Mitä lisävalojen suunnittelussa ja asennuksessa tulisi huomioida?
Lisävalojen asentamiseen löytyy runsaasti yksityiskohtaisia ohjeita. Tässä kuitenkin muutama huomioitava seikka ennen kuin lähdet suunnittelemaan, tai peräti asentamaan lisävaloja:
- Lisävalot voidaan asentaa esimerkiksi:
- Korvaamalla auton rekisterikilven muovinen taustalevy metallisella taustalevyllä, jossa on korvakkeet valoasennukseen. Näin lisäkaukovalo istuu rekisterikilven yläpuolella.
- Lisäkaukovalo voidaan myös asentaa esimerkiksi auton maskiin, mutta ei muovisiin puskuriosiin.
- Huomioi lisävalon sijainnin suunnittelussa lisäksi:
- Uudemmassa autossa on lisävaloja asennettaessa huomioitava kameroiden, tutkien ja sensorien sijainti. Ne voivat olla hyvinkin piilossa auton osien takana, eikä niiden toimintaa tulisi estää. Lisäksi tulee olla varovainen läpivientejä ja kiinnikkeitä porattaessa.
- Huomioithan, että lisävalo ei saa peittää rekisterikilven näkyvyyttä.
Lisävalot kytketään usein relekytkennällä, jolloin lisävalot syttyvät samaan aikaan auton omien ajovalojen kanssa. Uudemmissa autoissa CAN-väylä tekniikka ja kaukovalosignaalin löytäminen aiheuttavat haasteita lisävalojen asentamiselle.
Kysy lisävalojen asennuspalvelua lähimmältä Autoasi-korjaamolta!
Katso lähin korjaamosi: