Lähes 90 % suomalaisista suosittelisi käyttämäänsä autohuoltoa ystävälleen. Tärkeimpinä asioina suomalaiset pitävät autohuollossa sitä, että sovitut asiat tulevat kerralla tehdyksi ja mahdollisista lisätöistä keskustellaan ja sovitaan erikseen. Eniten ärsytystä aiheuttaa se, jos vikaa ei saada kerralla kuntoon.
Suomen suurin autokorjaamoketju Autoasi selvitti, miten suomalaiset suhtautuvat autohuoltoon. Tutkimukseen vastanneista 87 prosenttia kuvaili kokemustaan autohuollosta positiiviseksi tai neutraaliksi. 86 prosenttia vastaajista suosittelisi käyttämäänsä autohuoltoaan ystävälleen.
”Autohuoltoalalla ei perinteisesti ole ollut paras mahdollinen maine. Siksi olimme iloisia ja yllättyneitä, kuinka positiivisesti suomalaiset suhtautuvat autohuoltoon ja kuinka moni olisi valmis suosittelemaan käyttämäänsä autohuoltoa ystävälleen. Vain joka kymmenes kuvaili kokemustaan autohuollosta negatiiviseksi”, kertoo Autoasi-korjaamoiden ketjupäällikkö Antti Korhonen.
Muun muassa henkilökunnan ystävällinen asiakaspalvelu ja palvelun luotettavuus mainittiin keskeisinä vaikuttavina tekijöinä asiakaskokemuksen positiivisuuteen.
Sovitut työt on tultava kerralla tehdyiksi
Tärkeimpänä asiana autohuollossa vastaajat pitivät sitä, että kaikki sovitut työt on tehty, ja että mahdollisista lisätöistä ja -kuluista sovitaan aina erikseen. Vastaavasti eniten ärsytystä aiheutti se, jos vikaa ei saada kerralla kuntoon (46 %). Asiantunteva palvelu sekä selkeä hinnoittelu koettiin lisäksi erityisen tärkeinä. Tutustu tarkemmin tutkimustuloksiin täältä.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat autoilevat suomalaiset, joista 97 prosentilla oli oma auto ja 3 prosentilla työsuhdeauto. Tutkimukseen vastasi 1000 vastaajaa ja lähtöotos oli kansallisesti edustava.
Tärkeimmät asiat autohuollossa
(valinta: ”tärkeä”)
- Kaikki sovitut työt on tehty (89 %)
- Lisätöistä ja -kuluista sovitaan erikseen (78 %)
- Asiantunteva palvelu (74 %)
- Läpinäkyvä ja selkeä hinnoittelu (73 %)
- Edullinen hinta (63 %)
- Helppo asiointi (63 %)
- Miellyttävä palvelu (55 %)
- Nopeus (53 %)
- Huollon sijainti 37 %)
- Siistit tilat (23 %)
Mikä asiat ärsyttävät eniten autohuollossa?
- Vikaa ei saada kerralla kuntoon (46 % vastaajista)
- Epäselvä hinnoittelu (34 % vastaajista)
- Auton vieminen huoltoon (32 % vastaajista)
Lisätietoja:
Antti Korhonen ketjupäällikkö, antti.korhonen@autoasi.fi, puh. 010 569 4461
Voimakkaasti kehittyvään Autoasi-ketjuun kuuluu 40 paikallisesti toimivaa varaosatukkua ja lähes 300 Autoasi-korjaamoa. Se on suurin autokorjaamoketju Suomessa. www.autoasi.fi