Lomakauden lähestyessä moni huollattaa autonsa, jotta se selviää kunnialla kesän loma- ja mökkimatkojen rasituksista. Autoa ei kuitenkaan haluta antaa kenen tahansa huollettavaksi. Kuluttajia arveluttaa muun muassa huoltojen epäselvä hinnoittelu. Autoasi-korjaamoketju keräsi periaatteet, joita noudattamalla huoltohinnat eivät aiheuta ikäviä yllätyksiä.
Huhtikuussa 2014 Autoasi tutkitutti, mitä asioita suomalaiset pitävät tärkeinä autohuollossa. Tutkimuksen mukaan 76 prosenttia autoilijoista pitää tärkeänä ja 21 prosenttia melko tärkeänä, että mahdollisista lisätöistä ja -kuluista keskustellaan autoilijan kanssa.¹ Autoilijat ovat havainneet, että korjaamon hinta-arvio ei aina kerro totuutta huollon kaikista kustannuksista. Siksi kuluttajan kannattaa pyytää auton huollosta tarjous, johon on selkeästi eritelty kaikki tarvittavat työt ja osat.
”Kuluttajien tyytymättömyys saa usein alkunsa siitä, että jotkut korjaamot antavat epätarkkoja hinta-arvioita. Jakopään huolto on hyvä esimerkki – siitä voidaan antaa esimerkiksi 500 euron tarjous, mutta lopullinen hinta onkin 300 euroa kalliimpi, koska hinta-arvioon ei ole sisällytetty kaikkia tarvittavia osia”, kertoo Autoasi-ketjun markkinointipäällikkö Jari Vaaramaa.
Korjaamot eroavat toisistaan myös silloin, kun huollossa havaitaan lisävikoja, joita asiakas ei ole itse pystynyt huomaamaan: ”Jos huollossa esimerkiksi todetaan, että jarrupalat olisi hyvä vaihtaa mutta asiasta ei ole sovittu asiakkaan kanssa, vastuuntuntoinen korjaamo soittaa asiakkaalle ja kysyy luvan havaittujen vikojen korjaamiseen. Samalla korjaamo voi antaa lisätyöstä hinta-arvion”, Vaaramaa linjaa.
Muista nämä periaatteet, kun huollatat autoasi:
- Tutustu huoltotarjoukseen tarkkaan. Varmista korjaamolta, että tarjouksessa ovat mukana kaikki huolto-ohjelman mukaiset työt ja osat selkeästi eriteltyinä. Näin vältyt isoilta lisäkustannuksilta.
- Kun viet auton huoltoon, vastuullinen korjaamo tekee töistä kirjallisen työmääräyksen, joka käydään läpi yhdessä asiakkaan kanssa ja allekirjoitetaan. Työmääräys on sitova sopimus auton huoltamisesta tietyllä hinnalla.
- Laatukorjaamo kysyy työmääräystä tehtäessä luvan myös mahdollisille pienille lisätöille, kuten palaneiden polttimoiden vaihdolle.
- Huollon aikana löytyvistä isommista korjaustarpeista korjaamo ilmoittaa asiakkaalle erikseen ja kysyy luvan niiden korjaamiseen.
- Kun auto luovutetaan, vastuuntuntoinen korjaamo käy asiakkaan kanssa läpi, mitä autolle on tehty ja mitä muuta huomioitavaa autosta on löytynyt.
¹: Huhtikuussa 2014 toteutetun tutkimuksen kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat autoilevat suomalaiset, joista 97 prosentilla oli oma auto ja 3 prosentilla työsuhdeauto. Tutkimukseen vastasi 1 000 autoilijaa ja lähtöotos oli kansallisesti edustava. Tutkimus toteutettiin markkinatutkimusyhtiö M3 Research Oy:n internet-paneelissa. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy. Tutustu tarkempiin tutkimustuloksiin täältä http://www.slideshare.net/Autoasi