Autosähkötalo Kuopio on monipuolinen monimerkkikorjaamo, jossa yrittäjä Joni Ronkaisen luotsaamana tehdään erityisesti haastavaa vianetsintää ja korjataan ammattitaidolla nykyaikaiset- ja sähkö- sekä hybridiautot. Tässä artikkelissa Joni kertoo muun muassa, minkälaista työ vaativia korjaustöitä tekevässä korjaamossa on, miten ala on muuttunut vuosien saatossa ja miksi asiakkaat palaavat heille kerta toisensa jälkeen.
Joni, miten olet päätynyt autoalalle yrittäjäksi?
Tarinani on melko perinteinen: olin ensin autoalalla työntekijänä useamman vuoden, ennen kuin ajatus alkoi muuttumaan. Isäni on ollut yrittäjänä koko ikänsä, joten sieltä olen perinyt yrittäjän ajatusmaailmaa.
Autoalalle siirryin vasta yli kaksikymppisenä. Kävin ensin lukion ja pohdin mitä haluan isona tehdä. Päädyin vaihtamaan alaa autoalalle. Suoritin alan perustutkinnon ja paikallisella korjaamolla lisäksi autosähkömekaanikon paperit.
Nyt olen ollut kymmenen vuotta yrittäjänä. Pitkään tein töitä yksin, mutta vuonna 2019 aloin laajentaa toimintaa. Nyt Autosähkötalo Kuopiolla on 8 henkilöä ja 600 neliömetriä omia tiloja käytössään. Olemme lisäksi investoineet runsaasti laitteistoon, jotta pystymme huoltamaan ja korjaamaan nykyaikaisia autoja.
Miten Autoasi-ketju tuli mukaan kuvioon?
2019–2020 koronan aikoihin lähdimme Autoasi-ketjuun mukaan. Yksi tärkeä syy lähteä ketjuun mukaan, oli mahdollisuus liittyä myös e-Expert-ketjuun, joka on erikoistunut paitsi nykyaikaisten autojen, myös sähkö- ja hybridiautojen korjauksiin. Lisäksi ketjujen kouluttaja, Diagno Finland oli tuttu organisaatio kouluttajana. Koin, että tietotaito ja sähköautopuolen edistyksellinen tekeminen on sitä mistä ollaan kiinnostuneita.
Minulla ei ole moitteen sijaa ketjutoiminnasta. Olemme saaneet apuja ketjuista ja Örum Oy Ab on hoitanut tonttinsa kunnialla. Useimmat sähköautoihin liittyvät tapaukset ovat vielä uusia kaikille ja ennakkotapauksissa tekemällä oppii, kunhan perusosaaminen ja puitteet ovat kunnossa.
Miten kuvailisit korjaamoanne?
Meillä on pohjatieto, koulutukset ja edellytykset kunnossa, joten voimme ottaa haastavampiakin töitä vastaan. Toisaalta perustekemisessämme on hyvä tehokkuus ja teemmekin kaikkia monimerkkikorjaamon töitä. Kelpo maineemme, erinomaiset lähtökohdat haastavaan vianhakuun sekä luotettava perushuoltojen tekeminen takaavat tyytyväiset asiakkaat. Meille tuodaan paljon sellaisia autoja, joita ei ole saatu muualla kuntoon.
Taitavalla tiimillämme on paljon kokemusta monimerkkiasentajina toimimisesta. Heillä on erityisen paljon kokemusta saksalaisista autoista ja Volvoista, mutta palvelemme kaikkia automerkkejä. Lisäksi meillä on kaksi korkeajänniteasentajaa, jotka ovat käyneet läpi e-Expert-mekaanikkojen koulutusputken. Parin viime vuoden ajan olemmekin panostaneet vahvasti sähkö- ja hybridiautojen maailmaan.
Vakioasiakaskuntaamme kuuluu paljon yksityisiä asiakkaita, jotka käyvät vuodesta toiseen. Lisäksi meille tulee jatkuvasti uusia asiakkaita, joita yleensä näemme jatkossakin.
Mitä tyypilliseen päivään korjaamollanne kuuluu?
Omalla vastuullani on päivittäisten langanpäiden yhdessä pitäminen, olen sitten asiakastyössä vastaanotossa tai korjaamopäällikön roolissa. Haluan, että kaikki toimii saumattomasti yhteen ja tykkään olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. Keskityn mielelläni sähkö- ja hybridiautopuoleen, silloin kun se on mahdollista.
Alalla on valtava pula osaavasta henkilökunnasta ja kokeneiden tekijöiden houkuttelu työpaikan vaihtoon on haastavaa. Sähkötyöt ja tekemiemme töiden haastavuus vaativat työnjohdolta kokemusta, jotta he tietävät mihin varautua, kun asiakas tilaa työn. Juuri nyt olen onnellinen, että saimme tiimiimme pari erittäin nohevaa valmistunutta tekijää.
Miten työsi on muuttunut vuosien aikana?
Ennen mekaanikko vaihtoi öljyjä ja nykyisin tekee korkeajännitetöitä. Sähkötyöt tulevat muutenkin vastaan tavallisemmissakin töissä, esimerkiksi ilmastoinnin vianhaussa vastaan voi tulla korkeajännitekompressori.
Lisäksi sähköautokannan vanheneminen tuo lisätyötä korjaamoille. Sähköautojen korjaaminen on tällä hetkellä pioneerityötä, johon perehtymällä saadaan kokemusta ja parannetaan tehokkuutta.
Muutenkin nykyautojen teknistyminen on tuonut autojen diagnosointiin lisähaasteita, sillä autot ovat viimeisen kymmenen vuoden aika monimutkaistuneet paljon. Isoimpina muutoksina sanoisin esimerkiksi muuttuneet päästöjen vaatimukset ja päästöjenhallinnan laitteistot, sekä ADAS-laitteet ja -kamerat. Perustyö auton kanssa saattaa nyt vaatia kameran kalibroinnin, laitteiden säädön ja opettamisen. Myös esimerkiksi automaattivaihteistoista on tullut monimutkaisia, ja ne vaativat erikoistyökaluja, jotta automaattivaihteiston öljyt saadaan vaihdettua.
Mitä nykymekaanikolta ja autokorjaamolta vaaditaan?
Nykyautojen kanssa työskentely vaatii huolellisuutta ja ohjeistusta. Tiedon etsiminen on iso asia. Vaikkapa vuosihuolto alkaa siitä, että selvitetään, miten kyseinen huolto tehdään: tutkitaan tarvittavat ohjelmistot, mallikohtaiset ohjeet, oikeat öljyjen luokitukset ynnä muut.
Ajan hermolla pysyminen on iso asia, joka lähtee omasta motivaatiosta! Uudemman autokannan opiskelu on myös pitkällä aikavälillä, sekä mekaanikon, että korjaamon elinehto.
Mikä työssäsi on parasta?
Erityisesti sähkö- ja hybridiautot, sekä korkeajännitepuolen osaaminen ovat viimevuosina innostaneet ja motivoineet. Teslan korjauksia teemme paljon ja olemmekin Kuopion ja Pohjois-Savon alueella ainoa korjaamo, joka tekee muitakin töitä kuin alustanivelten vaihtoja. Koska Teslojen suosio on ollut hurjassa kasvussa, näkyy se myös korjaamolla suurentuneena kysyntänä. Ennenkaikkea Model 3 ja Model Y:n suosio on ollut hurja ja näitä autoja näkyykin pihassamme päivittäin. Onneksi meillä on osaava tiimi ja ajantasainen laitteisto, joilla työt sujuvat!
Autosähkötalo Kuopio
Poijutie 12
70460 Kuopio
puh. 050 351 5995
korjaamo@auton.fi
www.autosahkokuopio.fi
Kurkista myös Autosähkötalon kotimaiseen verkkokauppaan: www.auton.fi
Autoasi-korjaamoilla työskentelee valtava joukko raudanlujia korjaamoalan ammattilaisia. Tässä juttusarjassa esittelemme näitä osaajia ja korjaamojen arkea. Tutustu myös muihin Autoasi-yrittäjien esittelyihin ja etsi sinulle lähin Autoasi-korjaamo.
Lue lisää sähkö- ja hybridiautoihin erikoistuneesta e-Expert-korjaamoketjusta.