Autoasi-yrittäjä esittelyssä: Jarno Muttilainen, Mikkelin AS-Huolto, Allcar Service Oy

Mikkelissä korjaamoasiakkaita palvelee Autoasi-yrittäjä Jarno Muttilainen henkilökuntineen. Ensiluokkainen ja osaava asiakaspalvelu on Mikkelin AS-Huollossa keskeisessä roolissa. Siksi moni asiakas palaa yhä uudestaan ja suosittelee korjaamoa myös ystävilleen.

 

Jarno, mistä kaikki sai alkunsa ja millainen matkasi yrittäjäksi on ollut?

Jo pikkupoikana minua kiinnosti kaikki pörisevä, eli moottorit, ajoneuvot ja autoilu. Kun sitten lähdin opiskelemaan autoalaa, kipinä syttyi kunnolla. Opiskelin ensin autokorinkorjaajaksi ammattikoulussa. Sen jälkeen olin muutaman vuoden työelämässä, kuitenkin ihan muissa hommissa. Päädyin sitten ammattikorkeakouluun opiskelemaan ajoneuvo- ja kuljetustekniikan insinööriksi. Sieltä valmistuttuani sain saman tien työpaikan autoliikkeestä. Hoidin merkkihuolto-organisaation työnjohdon ja korjaamopäällikön tehtäviä noin kymmenen vuoden ajan. Suuri muutos tapahtui, kun liityimme Autoasi-ketjuun. Sen myötä pystyimme tarjoamaan kaikkien automerkkien autohuoltopalveluja.

Pikkuhiljaa töitä tehdessä ajatus oman korjaamon perustamisesta heräsi, mutta pitkään se oli vain kaukainen ja ehkä jopa saavuttamaton haave. Vuonna 2016 sain tilaisuuden ostaa liiketoiminnan itselleni, ja sen jälkeen olen toiminut yrittäjänä. Minulla ei ollut aiempaa tietoa yrittäjyydestä, mutta otin asioista selvää. Alussa tietenkin oli paljon huolenaiheita ja uuden oppimista. Mietin yrittäjyyden riskejä ja mistä saan tarvittaessa apua. Yrittäjyyden myötä myös talousasioihin on pitänyt syventyä entistä tarkemmin. Pikkuhiljaa kaikki kuitenkin loksahti paikoilleen, ja olen tyytyväinen, että ryhdyin tähän. Työssä on ylä- ja alamäkiä, niin kuin elämässä yleensä. Mielestäni täytyy olla haasteita, koska tylsäähän se olisi, jos kaikki olisi koko ajan hyvin.

Minkälaista arki korjaamollanne on? Millainen on tyypillinen päivä?

Meitä on keskimäärin kuusi henkilöä korjaamolla. Keskeisimmät palvelumme ovat henkilö- ja pakettiautojen huollot ja korjaukset. Kuulumme lisäksi Rengasmarket-ketjuun, joten rengaspuoli on iso osa toimintaamme. Teemme paljon määräaikaishuoltoja ja erilaisia korjaustöitä. Meillä onnistuu myös isommat ja vaativammat hommat, kuten moottorityöt ja vaihteistojen vaihdot. Teemme yhteistyötä vakuutusyhtiöiden kanssa, joten tavallisiin töihin kuuluvat myös tuulilasin korjaukset ja vauriokorjaukset.

Aamu aloitetaan heti seitsemän jälkeen, jolloin ruvetaan purkamaan tilattuja tarvikkeita ja varaosia, ja tarkistetaan, että kaikki on kohdallaan. Kahdeksalta ensimmäiset asiakkaat tulevat paikan päälle, ja siitä päivä oikeastaan käynnistyy. Meillä on jokaiselle päivälle suunnitelma, mutta yleensä se muuttuu jonkin verran päivän aikana. Aina kaikki ei mene niin kuin on suunnitellut. Teemme paljon määräaikaishuoltoja ja erilaisia korjaustöitä. Meillä onnistuu myös isommat ja vaativammat hommat, kuten moottorityöt ja vaihteistojen vaihdot.

Teemme paljon määräaikaishuoltoja ja erilaisia korjaustöitä. Meillä onnistuu myös isommat ja vaativammat hommat, kuten moottorityöt ja vaihteistojen vaihdot.

Nyt syksyllä 2020 Suomessa vallitsevat erikoiset olosuhteet pandemian takia. Miten tämä on näkynyt työssänne?

Koronan vaikutukset näkyivät heti keväällä. Ihmiset olivat varovaisia eivätkä uskaltaneet tulla korjaamolle. Kun ihmiset jäivät kotiin etätöihin, autot laitettiin seisontaan. Oli pakko kehittää uusia palvelumuotoja. Kävimme esimerkiksi hakemassa autoja asiakkaiden kotipihalta huoltoon. Järjestimme korjaamon pihalle odotuspaikkoja, ja tarjosimme asiakkaille joustavia maksutapoja. Joustamme edelleen kaikissa palveluissamme, jotta asiakkaat saavat sitä palvelua, johon ovat tottuneet.

Joustamme edelleen kaikissa palveluissamme, jotta asiakkaat saavat sitä palvelua, johon ovat tottuneet.

Mikä on tärkeintä ja palkitsevinta työssäsi?

Asiakas on aina keskiössä. Hänen kanssaan sovitaan etukäteen mitä lähdetään tekemään, ja me pidämme sovitusta kiinni. Näin asiakkaalle ei tuoteta ikäviä yllätyksiä missään vaiheessa. Parasta on, kun tyytyväinen asiakas tulee meille uudestaan. Silloin tiedämme, että olemme tehneet työmme hyvin.

Mikkelin AS-Huolto toivottaa kaikki vanhat ja uudet asiakkaat tervetulleeksi. “Täällä ollaan asiakkaita varten”, kiteyttää yrittäjä Jarno Muttilainen.

Mikkelin AS-Huolto, Allcar Service Oy
Kaapelikatu 5
50130 Mikkeli
Palvelemme ma-pe 7.30-16.30 / huolto
Puhelin 010 504 3730
mikkeli@as-huolto.fi
www.mikkelinas-huolto.fi